Uit The State of Content Report van Adobe blijkt dat 38% van de bezoekers de website zal vertalen als de layout of content onaantrekkelijk is. Dit doen wij onder andere door de volgende vijf principes toe te passen.
1.Hick’s law
Hick’s law is ontwikkeld door twee psychologen. De Britse William Edmund Hick en de Amerikaanse Ray Hyman. De wet stelt dat de tijd die een persoon nodig heeft om een keuze te maken in direct verband staat met het aantal opties dat hij of zij heeft. In andere woorden, hoe meer opties een persoon heeft, hoe langer het duurt om een keuze te maken.
Neem als voorbeeld het “jam experiment”. In 2000 hebben de twee psychologen Sheena Iyengar en Mark Lepper een experiment gedaan waarbij ze op een markt stonden met een tafel vol soorten jam. De ene dag telde de tafel 24 soorten jam en een andere dag slechts 6 soorten jam. Uit hun onderzoek bleek dat de tafel met 24 soorten meer aandacht trok dan de tafel met 6 soorten. Maar toen het tijd werd om jam te kopen bleek dat de mensen die aan de tafel met 24 soorten jam stonden, minder snel bereid waren om het product te kopen dan mensen die bij de tafel met 6 soorten jam stonden.
Meer opties is dus niet altijd beter.
2. K.I.S.S.
K.I.S.S. staat voor “Keep It Simple, Stupid”. Dit principe heeft een relatie met Hick’s Law, maar het gaat bij dit principe meer om simplicity (eenvoud) dan alleen het beperken van het aantal keuzes.
Net als Hick’s law bouwt dit principe voort op het feit dat mensen niet te veel informatie tegelijkertijd kunnen verwerken.
Als er te veel informatie op een pagina staat kunnen de bezoekers het niet goed verwerken en zorgt het voor een slechte gebruikerservaring. Om de gebruikerservaring te optimaliseren is het dus beter om alleen datgene wat echt nodig is op de pagina weer te geven.
3. F-layout
Uit onderzoek blijkt dat mensen een website vaak lezen in een F patroon. Mensen kijken eerst van links naar rechts bovenin de pagina. Vervolgens scannen ze de pagina naar beneden en maken ze af en toe een uitschieter naar rechts. Het gebied dat het minst bekeken wordt is rechtsonder.
Door belangrijke elementen en call to actions op de meest bekeken plekken te plaatsen kun je de gebruiker sturen naar de content (zoals producten of belangrijke pagina’s) die jij wilt.
Logout Vijf design principes die conversie kunnen verhogen. Uit The State of Content Report van Adobe blijkt dat 38% van de bezoekers de website zal vertalen als de layout of content onaantrekkelijk is. Bij JustBetter zorgt ons design team ervoor dat je webshop er niet alleen goed uitziet maar ook het vertrouwen wekt bij de gebruiker. Dit doen wij onder andere door de volgende vijf principes toe te passen.
4. Witruimtes
Een manier om een rustige en overzichtelijke webshop te creëren is door gebruik te maken van witruimtes. Denk bij het gebruik van witruimtes aan de ruimte tussen de header en de content, de verschillende elementen op een pagina of de ruimte tussen je titel en de bijbehorende tekst.
Door het gebruiken van witruimtes wordt de webshop beter leesbaar, scannable (wat heel belangrijk is aangezien personen niet alles lezen maar scannen) en makkelijker te gebruiken.
5. Gebruik gezichten om vertrouwen te creëren.
Een van de belangrijkste principes in het ontwerpen van een webshop is het creëren van vertrouwen. Als een persoon de webshop niet vertrouwt zal hij of zij er niets kopen.
Een manier om het vertrouwen van een persoon te winnen is het toevoegen van ‘gezichten’. Denk hierbij aan een foto bij testimonials, het gezicht van de klantenservice of sfeerbeelden. Door foto’s van ‘echte’ mensen te gebruiken creëer je een emotionele connectie tussen de webshop en de bezoeker. Door deze emotionele connectie krijgt de bezoeker meer vertrouwen in de webshop en zijn ze sneller geneigd om er iets te kopen.
Hick’s law, K.I.S.S., F-layout, witruimtes en het creëren van vertrouwen door het toevoegen van gezichten, zijn slechts een aantal design principes die de conversie van een webshop kunnen verhogen.
Benieuwd naar welke design principes we nog meer kunnen toepassen op jouw webshop? Neem dan contact met ons op, ons design team helpt je graag verder!