Mensen zitten gemiddeld 50 minuten per dag op Facebook.

Facebook Ads

is voor veel webshops een heuse geldmachine geworden. Mensen zitten gemiddeld 50 minuten per dag op Facebook, er is dus genoeg bereik op dit platform. Daarnaast kan je met Facebook Ads ook Instagram gebruiken als marketingmiddel, zo sla je gelijk 2 vliegen in 1 klap.

Facebook weet ongelofelijk veel van je. Niet alleen wat je op Facebook zelf doet, maar ook wat je doet naast Facebook. Hoe ze dat doen? Met een Facebook Pixel . Dit is een perfect (marketing)middel voor marketeers, maar waarom?

Wat doet de Facebook Pixel?

Kort samengevat: met de Facebook Pixel kan je veel meer te weten komen over je bezoekers. Met deze informatie kan je betere marketing campagnes opzetten, omdat je de advertenties op een specifiekere doelgroep kan richten, waardoor je minder betaalt per conversie.

De Facebook Pixel meet alles wat er gebeurt op je webshop. Het is een klein stukje code die je in je webshop moet plaatsen, waardoor Facebook bepaalde cookies kan plaatsen bij je bezoekers. Omdat mensen vaak op hun apparaat ingelogd zijn op Facebook, kan de Pixel meteen zien wie er op je webshop zit. Deze cookies vergelijkt de Facebook Pixel met elkaar. Met deze informatie kan Facebook advertenties laten zien aan mensen die een interactie op je website hebben gehad of een waarschijnlijke interesse hebben in je producten. Hiermee voorkom je veel onnodig bereik aan mensen die niet geïnteresseerd zijn in jouw producten.

Herhalen, herhalen en nog eens herhalen...

Omdat mensen veel tijd spenderen op Facebook en Instagram, krijg je veel kansen om je advertenties te laten zien aan potentiële klanten. Natuurlijk klikken ze niet altijd op je advertentie, maar het voordeel van Facebook is dat ze wel je advertentie te zien krijgen. Hierdoor blijft je product vaak in het achterhoofd van de potentiële klant hangen, wat uiteindelijk weer tot nieuwe klanten kan leiden.

De meest gebruikte techniek van de Facebook Pixel is remarketing. Met remarketing kan je “verloren” bezoekers terugleiden naar je website met advertenties. Omdat Facebook weet op welke pagina ze hebben gezeten, kan je advertenties aanmaken die ze terugsturen naar hetzelfde product, maar je kan ook cross-selling proberen. Hiermee laat je ze advertenties zien van producten die op het product lijkt die ze hiervoor hebben bezocht.

Maar hoe zit het met de AVG?

Sinds de werking van de AVG wet op 25 mei 2018 kwamen er veel vraagtekens bij online marketeers opspelen. Hoe zorgen we ervoor dat bezoekers cookies accepteren? Mogen we nog remarketen? We kunnen je geruststellen. Je kan nog steeds de Facebook Pixel gebruiken, maar er gelden wel enkele spelregelens (die pas in gaan als de ePrivacy-verordening van start gaat), namelijk:

  • De gebruiker moet explicit toestemming geven voor het laden van marketing cookies (waar de Facebook Pixel onder valt).
  • De gebruiker mag niet geweerd worden van de website als ze niet akkoord gaan met marketing cookies. Op dit moment voldoet een normale cookiemelding nog, aangezien de ePrivacy Verordening nog niet van kracht is.

Conclusie

De Facebook Pixel heeft de ogen geopend van vele online marketeers. Er zijn ongelofelijk veel mogelijkheden met de Facebook Pixel en websites kunnen er enorm veel mee bereiken. Aangezien Instagram ook van Facebook is, werkt het ideaal om een koppeling te maken in Facebook Ads. Hierdoor adverteer je gelijk op beide platformen.

Remarketing is een effectief marketingmiddel waar Facebook veel aandacht in steekt. Verkoop je in een niche waar jouw bezoekers veel moeten nadenken voordat ze iets gaan bestellen? Dan is de Facebook Pixel binnenkort jouw toverstaf.

Klinkt dit allemaal te ingewikkeld en wil je je marketing activiteiten uitbesteden? Neem contact met ons op! We helpen je graag bij het nemen van deze beslissing.

E-commerce consult

Vraag vrijblijvend een e-commerce consult aan voor jouw e-commerce vraagstuk.

  • Concrete vervolgstappen
  • Innovatieve ideeën