Welke e-commerce trends en ontwikkelingen domineren 2021? In 2020 is de bijdrage van de e-commercemarkt aan de economie mede vanwege corona steeds belangrijker geworden. Dit zorgt voor snelle veranderingen in de e-commercemarkt. We blijven graag op de hoogte van wat er binnen de markt speelt, zodat we de laatste trends kunnen toepassen in de Magento 2 webshops en Laravel e-commerce applicaties die we ontwikkelen voor onze klanten. We hebben een selectie van de belangrijkste e-commerce trends voor je op een rijtje gezet.

Trend 1: Groeiend aantal online verkopen

Het aantal online verkopen is in 2020 sterk gegroeid. Consumenten die al aan online winkelen deden zijn hier hogere bedragen aan gaan uitgeven. Daarnaast is er een groep consumenten die dankzij de lockdown het online winkelen ontdekt heeft. De verwachting is dat deze groep een deel van hun aankopen online blijft doen nu zij het comfort van online winkelen hebben ervaren.

Trend 2: Omnichannel shopping

Nu de rol van online winkelen groeit wordt het steeds belangrijker om de consument zowel online als en offline goed te bedienen. De online kanalen en fysieke winkels moeten perfect op elkaar aansluiten. Van producten online reserveren en aankopen in de fysieke winkel tot touchscreens in fysieke winkels waar producten online op besteld en thuisbezorgd kunnen worden.

Trend 3: Performance

Performance is een trend die al lang een grote rol speelt en ook dit jaar belangrijk blijft. Een langzame webshop zorgt voor irritatie bij bezoekers, waardoor ze kunnen afhaken voor ze een aankoop doen. Online winkelen gebeurt steeds vaker op een smartphone tussen andere activiteiten door. Een snelle webshop met een gebruiksvriendelijke aankoopflow wordt daarom steeds belangrijker.

Trend 4: Engagement

Nu het aanbod online steeds groter wordt hebben consumenten vaak ruime keuze uit webshops waar zij hun product of dienst kunnen aanschaffen. Om klanten te behouden moeten zij zich verbonden voelen met jouw bedrijf. Personalisatie speelt hier een belangrijke rol in. Ken je klant en pas je content, acties en marketing hier op aan. Dit kan variëren van een persoonlijke aanbieding tot een compleet andere look en feel van de webshop bij verschillende klantgroepen. Daarnaast speelt goed klantcontact een rol. Dit kan uiteenlopen van persoonlijk advies over producten via een chat op de webshop tot een gepersonaliseerde boodschap bij je bestelling.

Trend 5: Duurzaamheid

Duurzaamheid speelt een grote rol in de samenleving en wordt ook in de e-commercemarkt steeds belangrijker. Consumenten zijn bewuster bezig en gaan daarom opzoek naar duurzame producten en diensten. Dit gaat verder dan alleen de duurzaamheid van het product zelf. Duurzame bezorging, minder verspilling van verpakkingsmateriaal, digitale pakbonnen en facturen, recyclen etc. zijn allemaal voorbeelden van maatregelen om online winkelen duurzamer te maken. Zo kunnen consumenten zonder schuldgevoel online blijven winkelen.

Trend 6: Innovatieve product presentatie

Als consumenten online een product kopen willen ze goed geïnformeerd worden over het uiterlijk en de werking van een product. Dit kan natuurlijk door middel van productfoto's en omschrijvingen, maar ook video en augumented reality wordt hier steeds meer voor gebruikt. Een video waar een product in gebruikt en beoordeeld wordt geeft vaak een beter beeld van een product dan een productomschrijving. Augumented reality geeft consumenten de mogelijkheid om een product echt te ervaren. Zo geeft deze app van Coolblue je de mogelijkheid om het formaat van een tv te ervaren op je eigen muur. Zo kom je bij de levering van je product niet voor verassingen te staan.

Hebben we nog een belangrijke trend gemist? Laat het ons weten! Wil je weten wat wij kunnen betekenen voor je webshop? Neem contact met ons op om een afspraak te maken of vraag een kosteloos online e-commerce consult aan!

E-commerce consult

Vraag vrijblijvend een e-commerce consult aan voor jouw e-commerce vraagstuk.

  • Concrete vervolgstappen
  • Innovatieve ideeën