Dé e-commerce trends voor 2019

In 2018 is er veel gebeurd in de wereld van e-commerce. Mobiele apparaten worden nóg meer gebruikt, Bol.com neemt steeds meer de marktplaats strategie over van Amazon en same-day delivery wordt steeds populairder. Dit zijn nog maar een paar “hoogtepunten”, want misschien heb je het zelf ook gemerkt: 2018 was een veelbewogen jaar.

In 2019 gaan we door met de trends van 2018, maar er komen ook zeker nieuwe trends bij. In deze blog gaan we je door 2019 heen helpen met de nieuwste technieken om je webshop nóg beter te maken.

Mobile shopping

Je hebt het vast niet gemist: mobiel shoppen wordt steeds populairder. In de afgelopen jaren is een stijgende lijn te zien in het aantal mobiele shoppers, en zoals het er naar uit ziet blijft deze trend voortzetten. Smartphones worden steeds sneller, groter en makkelijker in gebruik, waardoor een mobiele bestelling veel sneller is geplaatst dan een bestelling via een computer. Natuurlijk gaat de consument voor de snelste en makkelijkste optie, dus bestellen ze steeds vaker op hun smartphone.

Achteraf betalen

Je zit op je werk online te shoppen en je wilt gaan afrekenen. Alleen je was 1 ding vergeten: je hebt je betaalkastje nodig. Helaas heb je van die vervelende collega’s die overal iets van vinden, dus als jij je betaalkastje uit je tas moet halen zien ze dit en wordt er tijdens de koffiepauze gegarandeerd over je geroddeld.

Herkenbaar? Hoogstwaarschijnlijk niet, maar er is een grote kans dat minstens 1 van je klanten tegen dit probleem aan loopt. Voor dit specifieke geval zou het ideaal zijn om achteraf te kunnen betalen, zodat de klant thuis kan afrekenen op de bank als de spullen binnen zijn. Zo zijn ze ook geen geld kwijt als het product niet bevalt en scheelt het jou weer transactiekosten.

Don't: sliders

Sliders (ook wel carrousels genoemd) zijn niet meer van deze tijd. Uit onderzoek is gebleken dat sliders één van de grootste conversie-killers zijn in webshops. Waarom?

  • Je website wordt trager door het inladen van afbeeldingen;
  • Sliders nemen te veel plaats in beslag;
  • Op mobiel werkt het slecht;
  • Slides gaan te snel door.

Zet in plaats van een slider meerdere afbeeldingen op je homepage die linken naar een categorie of aanbieding. Doordat de afbeeldingen statisch op de website staan, kunnen bezoekers de tijd nemen om de afbeelding en tekst te interpeteren, waardoor er een veel grotere kans is dat ze doorklikken.

PWA (Progressive Web Apps)

PWA’s zijn de nieuwe toekomst voor apps. Met een PWA is het mogelijk om de website om te toveren in een mobiele applicatie. Hier komen veel voordelen bij kijken, zoals:

  • Offline gebruik van de website;
  • Snelle laadtijden doordat de website vooraf is gecached;
  • Push notificaties sturen bij aanbiedingen of track-and-trace updates;
  • Te gebruiken op Android en iOS;
  • Boost voor conversies;
  • Verplichte veilige verbinding door SSL.

In bepaalde specifieke gevallen kan het handig zijn om offline je order klaar te kunnen zetten. Denk bijvoorbeeld aan een koelcel, hier is vaak slecht bereik, terwijl er wel inkopen gedaan moeten worden. Een PWA is hiervoor een ideale oplossing.

E-commerce videomarketing

Nederland staat op nummer 1 als het gaat om bestellingen retour sturen. De meeste retouren komen voort uit de kledingbranche. Dit komt omdat klanten vaak meer kleding in verschillende maten bestellen, waardoor er meerdere kledingstukken retour worden gestuurd.

Een manier om dit te voorkomen is videomarketing. Door een video te maken van een kledingstuk die wordt gedragen door een model, verminder je de kans dat de kleding toch anders valt dan verwacht. Ze hebben het dan op een ander persoon gezien, waardoor je de kans aardig verminderd dat ze het product retour sturen.

Same-day delivery

Het kan ideaal zijn om een product te bestellen en het dezelfde dag nog binnen te krijgen. Bol.com en Coolblue bieden deze dienst al een tijdje aan, maar je ziet nu ook dat kleinere webshops deze dienst gaan aanbieden. In 2018 is deze trend doorgezet bij grotere webshops, maar we verwachten dat deze trend in 2019 gaat doorbreken.

Bol.com heeft same-day delivery helemaal speciaal aangepakt. Voor €10,00 per jaar kan je ‘gratis’ van same-day delivery gebruik maken en van nog veel meer voordelen, zoals gratis verzending onder de €20,00 en als je een retourzending hebt komen ze dit thuis bij je ophalen.

Conclusie

Het jaar 2019 belooft weer een spectaculair jaar te worden voor de e-commerce wereld. Er zijn veel trends uit 2018 over komen waaien, omdat die in 2018 niet volledig zijn doorgebroken, maar dit jaar zullen er vast veel nieuwe trends ontstaan.

Klinkt dit allemaal te ingewikkeld en wil je je eigen webshop activiteiten bespreken? Neem contact met ons op! We helpen je graag bij het nemen van beslissingen op basis van de juiste data en trends :).

"Wil je eens verder praten over jouw online uitdagingen? Graag overtuigen we je van de voordelen. Neem contact met ons op!"

hello@justbetter.nl
+31 (0)72 – 710 00 94